Ekonomisk sociologi

Till gruppen välkomnas teoretiska och empiriska papers på svenska eller engelska utifrån en vid tolkning av området ”ekonomisk sociologi”. Det kan röra sig såväl om politisk ekonomi, konsumtionssociologi, hushållsekonomi, ekonomins professioner och intermediärer, samt spridningen av ekonomiska rationaliteter och kulturella former i samhället i stort, som områden som ofta betraktas som själva kärnan av ekonomisk sociologi, dvs marknader och prissättning; företag och entreprenörskap; pengar/krediter och valutor. Sessions- och temaindelning, samt val av språk för presentation och kommentarer planeras med utgångspunkt i inkomna abstracts och önskemål.

The group welcomes theoretical and empirical papers in Swedish or English based on a broad interpretation of the area of “economic sociology”. This implies that papers connected to political economy, sociology of consumption, household economy, economic professions and intermediates, and the spread of economic rationalities and cultural forms in society at large are welcome, as well as papers in areas often regarded as the core of economic sociology, i.e., markets and pricing; business and entrepreneurship; money/credit and currencies. The number/themes of sessions and session-language for the presentation and comments will be organized on the basis of submitted abstracts and suggestions.

Kontaktperson: Elena Bogdanova, elena.bogdanova@gu.se

Tillbaka till Arbetsgrupper

senaste tidskriftsnumret

Se alla sociologiska avhandlingar på SwePub