Sveriges sociologförbund

Familj och nära relationer

Fokus för arbetsgruppen Familj och nära relationer är kritiska studier av familj och nära relationer på skilda och sammanlänkade nivåer: politik/policy-, praktik- och diskursiv nivå. Vi välkomnar särskilt forskning som fokuserar: intimitet, samhörighet, relationalitet, släktskap, par, sexualitet, genus, barn, föräldraskap, mor- och farföräldrarskap, så väl som hur social skiktning, ojämlikhet och skillnad erfars och reproduceras i relation till familj och nära relationer. Arbetsgruppen vill dessutom gärna bjuda in till diskussion kring innovativa forskningsmetoder inom fältet.

This research group works with critical studies of family and personal relationships on different – and interrelated – levels: politics/policy, practices and discourses. Specific issues that the group is concerned with includes, for example, intimacy, connectedness, relationality, kinship, couples, sexuality, children, parenthood and grandparenting, as well as how social division, inequality and difference are experienced and reproduced in contexts of, and discourses on, family and personal relationships. We are also interested in the development of innovative research methods in the field of intimacy and personal life.

Kontaktpersoner: Terese Anving, terese.anving@genus.lu.se och Catrine Andersson, catrine.andersson@mau.se

Tillbaka till Arbetsgrupper

senaste tidskriftsnumret

Se alla sociologiska avhandlingar på SwePub