Politisk sociologi och sociala rörelser

Arbetsgruppen för politisk sociologi och sociala rörelser arbetar med sociologiska analyser av politiska företeelser. Arbetsgruppens studieobjekt inbegriper politiska institutioner, politiska attityder, ideologier, politiska partier, sociala rörelser och andra civilsamhälleliga aktörer samt olika former av politiskt deltagande. Det sistnämnda förstås i bred bemärkelse och inbegriper konventionellt deltagande såväl som civil olydnad, direkt aktion och politiskt motiverat våld. Gränsen för vad som är politiskt är omstridd varför gruppen också välkomnar studier av samhälleliga konflikter, kollektivt handlande, maktrelationer, maktutövning och motstånd som befinner sig i gränslandet för det politiska. Olika former av social kontroll och repression som riktar sig mot politiska aktörer ingår också bland gruppens studieobjekt. Gruppen strävar efter att vara inkluderande både vad gäller teoretiska och metodologiska angreppssätt.

The working group for political sociology and social movements deals with sociological analyses of political phenomena. The main objects of study include political institutions, political attitudes, ideologies, political parties, social movements, other civil society organizations, and various forms of political participation. Political participation is understood in a broad sense and includes conventional forms of participation as well as civil disobedience, direct action, and political violence. The working group acknowledges that the boundaries of what is considered political are disputed and welcomes studies of societal conflicts, collective action, resistance, power relations and the exercise of power, even when these are not unambiguously political. Various forms of social control and repression directed at political actors are also included among the working group’s objects of study. The working group for political sociology and social movements aims to be inclusive both in terms of theoretical and methodological approaches.

Kontaktpersoner: Måns Lundstedt, mans.lundstedt@gu.se, Joanna Mellquist, joanna.mellquist@sh.se och Magnus Wennerhag, magnus.wennerhag@sh.se

Tillbaka till Arbetsgrupper

senaste tidskriftsnumret

Se alla sociologiska avhandlingar på SwePub