Sveriges sociologförbund

Nyheter

Torgny T. Segerstedts pris för bästa artikel 2022-2023 tilldelas Jayeon Lee och Roberto Scaramuzzino (2022) och Mikael Linnell (2023)

Torsdag 14 mars, under konferensmiddagen vid Sociologidagarna i Göteborg, tillkännagavs mottagarna av Torgny T. Segerstedts pris för bästa artikel i Sociologisk Forskning, för årgångarna 2022 och 2023. Priset inrättades av Sveriges Sociologförbund år 1994 och bär sitt namn efter Torgny T. Segerstedt som 1947 utsågs till Sveriges första professor i sociologi. Följande motivering till årets prisutdelning gavs av juryn:

2022 års pris tilldelas Jayeon Lee och Roberto Scaramuzzino för artikeln “Leader interlocks in Swedish civil society organizations – a network analysis”. (vol 59, nr 4)

Lee och Scaramuzzino har med sin artikel ”Leader interlocks in Swedish civil society organization – a network analysis” lämnat ett betydelsefullt teoretiskt och metodologiskt bidrag till sociologin om nätverksanalys, maktstrukturer och civilsamhället. Studiens synliggör hur maktstrukturer skapas inom ett speciellt fält, civilsamhället. Lee och Scaramuzzino bidrar därmed till förståelsen för hur det svenska civilsamhället är strukturerat via nätverksrelationer mellan högstanivå-ledare, och hur sådana nätverk formas inom specifika politikområden och via organisatoriska aktiviteter.

2023 års pris tilldelas Mikael Linnell för artikeln “Livet från den ljusa sidan: Sociologi och föreställningen om det radikalt annorlunda”. (vol 60, nr 3-4)

Med sin välskrivna och tankeväckande artikel ”Livet från den ljusa sidan: Sociologi och föreställningen om det radikalt annorlunda” gör Mikael Linnell en nydanande sociologisk analys av klimatkrisen och nedväxtsamhället. Studiens teoretiska och metodologiska perspektiv är viktiga bidrag till sociologins utforskande såväl av relationen mellan samhälleliga kontexter och människors beteenden som av framtidsbilder. På så sätt bidrar Linnell till förståelsen av hur samhällets strukturer och institutioner behöver omformas för att möjliggöra för människor snarare än hindra dem från att leva enkelt, jämställt och klimatneutralt.

Juryn bestod av: Jonas Stier (Professor i socialt arbete och professorskompetent i sociologi) vid Mälardalens universitet, och Tina Forsberg (Docent i arbetsvetenskap) vid Högskolan Dalarna.

Emelie Larsson