Priset för bästa avhandling 2022-2023 tilldelas Josefin Persdotter

Vinnaren av Sociologförbundets pris till nydisputerad forskare i sociologi är Josefin Persdotter för sin avhandling Menstrual dirt: An exploration of contemporary menstrual hygiene practices in Sweden. Avhandlingen är bästa sociologiska avhandling för åren 2022 och 2023.

Hur blir menstruationer till något materiellt och symboliskt smutsigt och vilka är effekterna av det? Med ett rikt empiriskt material jämförs de menstruerande som använder bindor och de som använder menskopp. Analysen görs skickligt utifrån Mary Douglas’ teori om smuts och vad smutsen säger om det samhälle i vilket det förekommer, kombinerat med teknikanalys genom Akrichs begrepp de-scription, varigenom hon avläser tillverkarnas föreställningar. Den ovanligt välskrivna studien ingår i kritiska menstruationsstudier. Det fältet har visat att i vårt samhälle får ingen märka att man menstruerar samtidigt som infrastrukturen gör det svårt att kunna dölja mensen.

Persdotter synliggör menstruationslivet. Hon gör det omsorgsfullt, klart och med humor. Analysen är nyanserad och samtidigt djärv med materialet och teorin i ständig växelverkan. Hon frågar sig också hur det kunde det vara på något annat vis än det är nu – en fråga inte bara om bidéer utan om att i arkitektur, arbetsplatsmiljöer, normer i privatlivet och i det allmänna ta hänsyn till att halva vuxna arbetskraften faktiskt menstruerar. Det är ett pionjärarbete inom sociologin.

Juryn bestod av Professor emerita Hedvig Ekerwald (Uppsala universitet) och professor emeritus Sven Hort (Linnéuniversitetet och Seoul National University)

Emelie Larsson