Onlineföreläsning med Josefin Persdotter 30/5, kl. 13.30

Josefin Persdotter, Göteborgs universitet, är vinnare av Sociologförbundets pris till nydisputerad forskare i sociologi 2024 för sin avhandling Menstrual dirt: An exploration of contemporary menstrual hygiene practices in Sweden.  Juryn bestod av Professor emerita Hedvig Ekerwald (Uppsala universitet) och professor emeritus Sven Hort (Linnéuniversitetet och Seoul National University). I motiveringen skriver de: Persdotter synliggör menstruationslivet. Hon gör det omsorgsfullt, klart och med humor. Analysen är nyanserad och samtidigt djärv med materialet och teorin i ständig växelverkan. Hon frågar sig också hur det kunde det vara på något annat vis än det är nu – en fråga inte bara om bidéer utan om att i arkitektur, arbetsplatsmiljöer, normer i privatlivet och i det allmänna ta hänsyn till att halva vuxna arbetskraften faktiskt menstruerar. Det är ett pionjärarbete inom sociologin.

Josefin Persdotter, nybliven doktor i Sociologi, har arbetat med menstruation som tematik de senaste två decennierna. Inom forskningen fokuserar hon teknik och vetenskapsstudier i korsningen genus och teknik, med etnografiska, kvalitativa metoder. Hon har varit aktiv både som menskonstnär, mensaktivist och mensbildare och är en av grundarna till organisationen MENSEN - forum för menstruation. Just nu arbetar hon i ett projekt med MENSEN där de utvecklar kunskap och metoder för att anpassa arbetslivet till mens- och klimakteriebehov.

Persdotters avhandling "Menstrual Dirt” utforskar genom en mängd olika typer av empiriskt material hur mens blir till som smutsigt genom vardagliga hygienpraktiker och teknologier i samtida Sverige. Genom att kombinera Douglas förståelse av symbolisk smuts, och Akrichs de-scription-metod använder Persdotter menssmuts som ett verktyg att synliggöra dolda aspekter av menslivet och ifrågasätta förgivettagna ojämlikheter mellan kvinnor och män i vår samtid.

När: 30 maj kl. 13.30-15-30

Var: Online

Anmälan: Anmäl dig till asa.wettergren@socav.gu.se för att få länk till seminariet

Emelie Larsson